Tato lekce vám víc než cokoli jiného odhalí základní prvky každé úspěšné online kampaně. Níže uvedené principy platí pro malé reklamní kampaně, které se skládají třeba jenom z několika kroků, ale i pro obří online kampaně. Vždy se na danou strategii podívejte z nadhledu, a když tam uvidíte tyto základní prvky, pak to vše vede správným směrem.

Vypadá to naprosto banálně, ale absence jednotlivých kroků je poměrně častá a celá strategie pak působí nepromyšleně nebo nedotaženě. Postavte se do čela armády, ale také sledujte celé dění z velkého nadhledu. Jenom tak, s patřičným odstupem, dokážete sledovat a dělat strategická rozhodnutí, když se věci nevyvíjí podle plánu.

To nemusí nutně znamenat, že něco nevychází. Ale může se třeba najednou objevit něco (levná reklama, dobrý článek, nečekané otázky lidí), co naopak pozitivně překvapí. Pravý stratég toho umí využít. Ale aby si této příležitosti vůbec všiml, musí mít neustálý strategický pohled a řídit se základními principy úspěšné strategie.

Jaké jsou ty tři hlavní principy

Přitáhnout pozornost

Začínáte hrát divadlo. Postavte se doprostřed náměstí nebo hospody (vzpomínáte na lekci o budování publika na Facebooku?) a  zakřičte nějaký nesmysl. Právě jste upoutali pozornost. Bulvární věci, šokující odhalení, překvapující skutečnosti, vše co souvisí s finálním produktem a způsobí dostatečný zájem, je na místě. Nestyďte se. Potřebujete své publikum probudit z každodenní letargie a říct jim „Héééj, teď mě dobře sleduj! Bude se něco dít a bude se ti to hodit do krámu“.

Vzbudit zájem

Přesněji je to oslovit správné motivy cílové skupiny. Po šokujícím začátku, který k vaší strategii nasměroval oči tisíců vašich fanoušků, potřebujete tvrdit muziku. Šokem neprodáte, je třeba mít kvalitní obsah, který prodává a buduje důvěru. Musíte vzbudit zájem o finální produkt. A to se nejlépe udělá tak, že budete na to vybuzené publikum komunikovat opravdu kvalitní obsah (případové studie, nabušené webináře, příklady z praxe atd.) Tohle je komunikace obsahu pro fáze THINK–DO.

Prodat

Představte si to jako obchodní jednání. Po prvních dvou fázích je teď klient nahlodaný koupit váš produkt. Pokud mu nedáte šanci a budete jej dál přesvědčovat argumenty, tak ho otrávíte a nejspíš nekoupí. Bohužel, tohle dělá až příliš mnoho podnikatelů. Ale teď už přišla chvíli prodat. Probuzenému a zaujatému publiku je potřeba jasně naservírovat váš produkt nebo službu. Jednoduše jim říct „tady je to, co potřebujete, a stojí to 5 000 Kč.“

Aplikace strategie

Pokud svůj prodej povedete pomocí těchto tří základních principů, tak to nebude chaotická komedie, ale strategické byznysové plánování. Podívejme se, jak můžete šikovně aplikovat všechny 3 hlavní principy úspěšné strategie.

  • 1
    Šokujte
    Lidi milují bulvár, šokující odhalení apod. Tohle je něco, co nás baví a co chceme sledovat, abychom se pobavili a zjistili, „co to je“, nebo „jak to dopadne“. Vymyslete bulvární obsah, který přitáhne pozornost. Může to být například bulvární článek, virální video, funny příspěvek na Facebooku. Zapomeňte na kvalitní obsah… Šokujte!
  • 2
    Hledejte
    Vyzkoušejte si, jak váš šokující obsah funguje. Je to tenký led. Mezi bulvárním obsahem, který přitáhne pozornost, pobaví a zujme, a trapnou komedií je jenom velmi tenká hranice. Budete muset trošku experimentovat a hledat. Hodně to bude souviset s vaším celkovým stylem komunikace a cílovou skupinou (co je oslovuje). Zkrátka najděte to pravé ořechové, co lidi sakra bere… nejenom u srdce!
  • 3
    Rozjeďte show
    Jakmile objevíte obsah, který rezonuje s cílovkou, nešetřete a rozjeďte megashow, kterou lidé uvidí všude. Budou s ní vstávat i usínat a budou chtít další pokračování. Inspirujte se u televizních show. Režiséři tam berou těžký prachy za to, aby u svých diváků vyvolali šílenství. Vy musíte udělat to samé. Tady se nejlépe ukáže, kdo má vybudovanou svoji sféru vlivu a dokáže odkomunikovat obsah co nejvíce lidem, nebo zda to bude jenom takové ochotnické divadlo na vsi. Zapojte celý první modul o budování publika a rozjeďte show, na kterou lidé nezapomenou.
  • 4
    Oslovte motivy
    Párty (kampaň) je v plném proudu. Lidi šílí, lajkují, sdílejí, komentují, smějí se, baví se, popíjejí… Když jim teď řeknete, tady je skvělý produkt, který je v akci – kupte, tak vás s tím pošlou někam a dají si na vás další rundu. Ale když jim řeknete „Hééj, mám tady něco, co vám vydělá prachy!“, tak v té euforii a bujaré atmosféře vás najednou začnou poslouchat mnohem intenzivněji. Právě jste totiž oslovili jejich pravé motivy.
  • 5
    Nebuďte rychlokvaška
    Tady se to láme. Buď máte kvalitní obsah, nebo nemáte. Publikum teď úplně hoří zvědavostí, jak ty prachy s vámi vydělá a očekávají návrh řešení. Jestli jim teď dáte nějaký další bulvární obsah nebo zmatený článek, z které přímo stříká nedůvěra, tak jste to právě totálně po… Teď vytáhněte ty nejsilnější zbraně, které máte. Příklady z praxe, konkrétní postupy, reálné zkušenosti. Teď komunikujte ten úspěšný příběh, který lidé chtějí zažívat také.
  • 6
    Přidejte fakta
    Po neuvěřitelné jízdě v podobě probuzení publika, oslovení motivů a návrhu řešení přichází logická otázka „Funguje to?“ Reálné výsledky lidi žerou. Chtějí důkazy a ověření, že to, co jim tlačíte do hlavy, funguje. Když jim to teď dáte, tak od vás koupí téměř cokoli. Ale pozor, musíte jim dát opravdu ověřitelné a zažité výsledky. Tady je to ještě tenčí led než u šokujícího obsahu. Pokud si něco vycucáte z prstu, vrátí se vám to milionkrát. To nechcete!
  • 7
    Komunikujte produkt
    Teď je na místě představit finální řešení. Dát nabídku. Buďte konkrétní a představte produkt v tom nejjasnějším světle. Cokoli jiného než komunikace „tady si prohlédněte produkt“, je špatně. Publikum je ve fázi DO a je připraveno kupovat. Jestli jim dáte další příběh, nebo další důkaz, tak to prohrajete. Teď musíte zaútočit vší silou, další manévrování akorát otráví vás i „nepřítele“.
  • 8
    Tlačte
    Do boje! Teď není čas na kafíčka a pohodové příspěvky na Facebooku. Z párty se regulérně stal byznysový záměr. A vaší povinností je prodat co nejvíc. Teď opět vstupuje do hry kvalita vašeho publika a ukáže se, jak dobře jste přitáhli pozornost a vzbudili zájem. Na místě je posílání prodejních e-mailů, psaní prodejních článků, prodejní reklamy, remarketing, videa, prodejní webináře atd. To vše pouze na publikum, které s vámi prošlo všemi předchozími kroky. Pokud začnete komunikovat prodej na všechny, tak nejste stratég, ale trdlo, které nic nepochopilo. A efekt bude mizerný.
  • 9
    Ukončete párty
    Pivo došlo, světla zhasla, párty končí. Není většího křiku, než když dítěti vezmete hračku. To právě musíte udělat. Ukončete prodej, zrušte akci, seberte bonusy. Zkrátka odeberte nějaký nákupní impuls, nebo prodej zrušte úplně. Někoho to dotlačí ke koupi, někdo to s haterským přístupem bude „ignorovat“, většina neudělá nic. Vy ale ukončíte jízdu s grácií a na pozadí opět vytvoříte potřebu po tom, co jste lidem právě sebrali. Budou se těšit na další díl.
  • 10
    Buďte Napoleon
    Tenhle malý velký muž, který se zapsal do historie, řídil všechny bitvy ze zázemí velitelského stanu a měl dopředu vše velmi dobře promyšlené. Výše popsané kroky a jejich konkrétní realizaci musíte mít na papíře dávno před zahájeném párty. Včetně časového harmonogramu. Buďte si jistí, že budete muset improvizovat, ale nadhled, který vám dá dopředu vypracovaný strategický plán, vás vždy vrátí na správnou cestu.

Držte se těchto principů co možná nejvíce a u každého kroku se nad nimi zamyslete. Můžou se promítat třeba jenom v jedné reklamě na Facebooku, nebo právě v celé komplexní strategii velké online kampaně. Užívejte si tu jízdu, ale mějte v zázemí jasný plán, podle kterého postupujete.

Dotazy k principům úspěšné kampaně

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů